Setkání
S velkou radostí a
nadšením jsem přijímal volňásky od svého přítele na různé koncerty
v pražských síních, sálech a chrámech. Díky jeho štědrosti jsem během roku
shlédl několik báječných interpretů a orchestrů se zajímavým výběrem skladeb a
stylového zaměření. Zejména mě zajímaly klavírní a varhanní koncerty. Snad
proto, že jsem se kdysi v mládí na klavír učil hrát a dokázal jsem si i dnes příležitostně sám zahrát.
Často se stávalo, že jsem
se na koncertech setkával se známými, nebo lidmi, s kterými jsem se znal
z návštěv koncertů podle vidění. Jedno setkání mi ovšem přineslo velký
obrat v mém životě. Nečekaný a naprosto fatální. K takovému náhodnému
setkání mohlo sice dojít kdekoliv, ale v tomto případě to mělo zvláštní nádech.
O přestávce klavírního
koncertu studentky HAMU jsem stál u stolku ve fakultní kavárně s výhledem
na nádvoří a pil kávu. Proti mně opodál stála žena středních let, velmi stylově
společensky oblečená s krásným účesem tmavých vlasů. Byla sama, alespoň to
tak vypadalo. Náhle jsem zpozoroval, že na její tváři se objevil překvapený
výraz. Jistě. Celá její tvář svědčila o tom, že jsem byl středem její
pozornosti. Dokonce se usmála a pokývala hlavou.
Nemohl jsem si
vzpomenout, kde jsem s touto dámou setkal, nebo odkud bych ji mohl znát.
Když jsem se opravdu přesvědčil, že její pohled skutečně patřil mně, mírně jsem
se uklonil a úsměv rozpačitě oplatil. Co se nestalo. Dáma přišla až ke mně,
pozdravila a pokračovala otázkou:
„Vy se už na mě
nepamatujete?“
Nepředstavila
se, ani nebyla příležitost být představená někým, což mě vyvedlo z míry.
Moje určité váhání odpovědi se protáhlo, protože jsem úporně vzpomínal, kde
jsem se s touto imposantní ženou setkal.
„Je mi líto, a omlouvám
se, marně si vzpomínám.“
„Já si vás zapamatovala
velmi dobře, dokonce bych řekla, že jste se ani příliš nezměnil. Můžete si
vzpomenout na jídelnu v Kapucínském klášteře?“
To byl blesk. Jistě. To
byla Maruška. Paměť zapracovala důkladně, až velmi důkladně, až k jednomu
momentu, který se týkal jednoho domu na Lobkovickém náměstí. Tolik let a je tu
chvíle, jako včera.
„Maruško,“ zadrhlo se mi
v hlase, „bože, jak bych zapomněl. Jen jsem měl potom pocit hrozné viny.“
„To nebylo třeba, vše
dopadlo dobře. Já byla šťastná, podařilo se mi splnit si životní přání. Jen
škoda, že jsme se potom už nikdy neviděli.“
„A ty jsi potom byla . .
.“ pomalu jsem se chtěl dozvědět více jak vše dopadlo.
„Ano, byla. Jak jsem
řekla, byla jsem šťastná, protože jsem myslela, že už děti mít nikdy nebudu.“
„To je pro mě zvláštní
situace. Já jsem časem někdy vzpomínal. Jestli někde mám na někoho myslet,
jestli je to kluk nebo děvče. Jak se ti daří. Jak tě najít jsem nedokázal.“
„Už je to za námi a můžeš
být pyšný. Kolikrát jsem si vzpomněla, když jsme na oko odváželi
z kanceláře fikus do bytu, místo milování si celou dobu hrál na klavír.
Ten klavír mi zní dodnes a často.“
„Pokud si ještě
vzpomínám, hrál jsem tehdy se zápalem Chopinovo nokturno, abych se nasytil
možnosti opět sednout za klavír a hrát.“
„Je to zvláštní, ale
dnešní studentka má tu skladbu po přestávce také zahrát.“
„Máš pravdu, ani jsem si
to neuvědomil, i když jsem se díval na program. Je to moje oblíbená skladba,
kterou ještě dokážu dnes zahrát zpaměti. To snad není pravda, připadám si jako
v nějakém snu. Ta dívka v bílém mi někoho připomíná. Při její
hře jsem měl zvláštní pocit. Moje prsty v duchu běhaly po klaviatuře
s ní.“
„Překvapuješ mě, ale
budeme muset už jít, přestávka končí.“
Šli jsme chodbou mlčky vedle
sebe až do sálu Bohuslava Martinů, kde jsme se rozdělili na svá místa. Po
chvíli, kdy se sál utišil vešla na podium studentka, štíhlá panenka
v bílých šatech, na potlesk se uklonila zasedla za klavír.
Zazněly trylky známé tóny
Mozartovy klavírní sonáty číslo šestnáct, po které se ozval dlouhý potlesk. Po
chvíli začaly první tóny mé oblíbené skladby Chopinova Nocturna Op. 9 No.2 a
mně se zamlžily oči. Tóny mi zněly tak známé a hrané s takovou
odevzdaností a citem, že jsem nebyl daleko od pláče. Cítil jsem, že ta hudba
zní jen pro mě. Mohl jsem si to myslet podvědomě, nebo tu něco působilo navíc.
Hraje pro mě. Děkuje mně a současně vyčítá, hledá nitky spojující dva lidské
životy, které proběhly nezávisle, daleko od sebe a přece spojené. Závěrečný
trylek byl pro mě zamáváním na oslavu setkání a zároveň rozloučením.
Vytryskl mohutný, plný
potlesk, její úklony nebraly konce. Obecenstvo, jako by vycítilo určitou
výjimečnost podání této skladby neustávalo v potlesku. Ztišilo se až znovu
usedla za klavír.
Na závěr zahrála
v úžasném podání romantickou druhou větu ze sonáty opusu číslo třináct
Ludwiga van Beethovena. Po skončení obecenstvo s potleskem chvíli čekalo,
až dozní patetické tóny v prostoru sálu Bohuslava Martinů do úplného ticha
a pak zaplavil sál bouřlivým a dlouhotrvajícím potleskem doprovázeným několika
výkřiky bravo.
Alenka stála u klavíru a
byla podarována několika kyticemi. Potlesk neustával ale přídavku se obecenstvo
nedočkalo. Třikrát se Alenka vracela s úklonou ze dveří pod varhanami na
podium, až potlesk utichl.
Maruška se se mnou
rozloučila ještě v sále, protože měla jít přes podium do šatny za Alenkou.
„Prosím tě Petře, Alena
nic o nás dvou neví, a ani vědět nikdy nebude. Pochop to, dnešní večer byl jen pro
tebe jako dárek. Mám moc hezký pocit, že nás náhoda tak svedla.“
Rozuměl jsem tomu tak, že
nechce, aby Alenka věděla o svém pravém biologickém otci. Uvědomil jsem si, že
ani nemám žádné právo měnit současný stav. Zůstane to tajemstvím. Nebylo by ode
mě správné zasahovat do jejich životů.
„Maruško, nemusíš se
ničeho obávat. Tvoje dcera by to ani nepochopila, vždyť žije ve své rodině, kam
patří i její otec. Vlastně, proč tu dnes při takové příležitosti není?“
„On od nás odešel, když
jí bylo deset. Po rozvodu se vrátil na Slovensko a od té doby se s námi
nestýká. Má tam novou rodinu.“
„To je překvapivé, myslím
nepříjemné.“
„Nám to vůbec nevadí,
žijeme spolu, spokojeně a já jsem ráda, že Alence se tak daří.“
„Maruško, můžeme se ještě
někde vidět? Rád bych si s tebou ještě popovídal.“
„Myslím, že se můžeme
vidět opět tady. Sleduj programy, Alenka zde často hraje nebo doprovází. Ráda
tě zase uvidím. Teď už musím jít, Alenka určitě čeká. Tak se měj dobře a buď
hodnej.“
Za jeden večer jsem u
klavíru prožil víc, než jsem prožil za uplynulých dvacet let. Víc jsem snad ani
chtít nemohl.
Žádné komentáře:
Okomentovat