Kam s tím ?
Kam s tím? What to
do with it? Wohin damit? To přidávám pro případné zájemce překladatele, kteří
se zajímají o enviromentalistiku v širším obsahu. Samozřejmě hned
vysvětlím, co je to za obor. Velmi jednoduché a všude dostupné vysvětlení. Je
to snaha pochopit proměny prostředí činností lidí s využitím znalostí
chemie, fyziky, geografie, ekonomie. Jak s tím bojovat, abychom si
zachovali čisté životní prostředí a nezničili si ho nenávratně.
Jedním z problémů
je, kam s tím, co již nepotřebujeme a nepoužíváme a co se nám kolem nás
hromadí a překáží. Připomeňme si slavný fejeton spisovatele Nerudy. Tehdy
napsal – Kam s ním? Měl kliku, nakonec si slamník vzala mlíkařka pro
podestýlku koze. S některými zbytečnostmi to tak jednoduché není.
Paní
doktorce Chlupáčové postupně rostl doma v šatně problém. Podobný problém vzniká
u každé ženy, zvláště u těch, které na sebe dbají a rády se podřizují aktuální
módě. Problém je řešen různě. Přecpaná skříň se jednoho dne podrobí inventuře a
s některými oděvy, kabáty, sukněmi se s těžkým srdcem rozloučí. Přitom vzpomíná, co v tomto svetříku
zažila na Mallorce. Může ho darovat, prodat nebo vložit do kontejneru pro další
využití.
Kdo by mohl ale potřebovat
starý kožich?
Barevné kontejnery na
sklo, papír a plasty zná pravděpodobně každý. Narazit na ně můžete téměř na
každém rohu. Stejně tak téměř každý ví, že do modrého kontejneru patří papír,
do zeleného sklo a do žlutého plasty. Méně známý je oranžový kontejner na
nápojové kartóny, tedy krabice od mléka, vína nebo džusů. Na ten však
nenarazíte tak často.
I při třídění těchto
základních odpadů platí pravidla, která každý nezná. Třídění přepokládá, že
dotyčný rozezná sklo od pet lahve. Do kontejneru na sklo se například nevhazuje
porcelán ani kovová víčka od lahví. Do plastů zase rozhodně nepatří novodurové
trubky nebo obaly od nebezpečných chemikálií. A kontejner na papír není určený
pro hygienické potřeby.
Paní doktorka Chlupáčová
tak chytrou Anču, jakou měl Neruda, neznala, aby jí poradila, jak se zbavit
staršího, ale stále na pohled pěkného kožichu z nutrie. Kožichu si tehdy
považovala, protože to byl překvapivý dárek od manžela, koupený za jeho mimořádnou
odměnu, které dostal od podniku za vyřešení a likvidaci průmyslové skládky.
Starý kožich visel již
delší dobu ve skříni, a protože časem dostala další kožíšek bizamový, zůstala původní
nutrie viset bez užitku. Často si říkala, kam s tím starým kožichem, nosit
ho už nebudu, někomu by se mohl hodit, ještě by mohl nějakou potřebnou ženu
zahřát a zkrášlit. Velmi ráda by se toho kožichu zbavila. Jako by chtěla
odložit ty zašlé vzpomínky, které ji kožich připomínal, ale při pohledu do
skříně se stále vracely a přetlačovaly se s veselejšími, svěžími událostmi
v bizamu.
Podle jejího názoru už je
kožich na dnešní dobu příliš objemný, těžký, zbytečně teplý. Při současných
zimách je dokonce méně použitelný. Náročná je i jeho údržba, větrání a
prohlížení, aby se do něj nedali moli. Uznává, že je užitečný jedině při
dlouhém pobývání v zimě venku. Také se může osvědčit a rovněž na reprezentaci
je vhodný.
Starostlivě
se poptávala v práci, u příbuzných a známých, četla inzeráty a různé
letáky.
Kam s nenošeným kožichem?
Sousedka Kropáčová jí řekla, že jí nepotěší, oni ho neprodali nikde. Dnes není
už doba na kožichy, tak buď uskladnit na dalšich 20let a doufat, že zas budou v
oblibě, nebo vyhodit.
V trafice ji Helenka
řekla, že se taky obává, že éra kožichů už je nenávratně pryč. Dokonce prý mají
doma dva kožichy a občas přemýšlí, že je nacpe do kontejneru na hadry.
Kolegyně v práci ji
radila, aby to vzala ke schopné švadleně a nechala ze starého kožichu ušít vesty anebo udělat různé
doplňky. Ty se prý dneska nosí a má tak dost slušnou šanci je potom prodat. Prodat
klasický kožich dnes je dost těžké, zvlášť pokud si za to představuje tržní
cenu.
Její sestra Helenka jí
poradila, aby zkusila zavolat do Mink and Honey, jestli zrovna něco nehledají.
Nehledali. Bylo jí uctivě řečeno, že nevykupuji staré kožichy, ale jen podle
zájmu upravují a potom nabízí hotové unikátní kousky podle zakázky.
Také se podívala na AUKRO.
Když viděla ty sloupce obrázků, udělalo se jí špatně. Bylo tam sto čtyřicet
nabídek dámských kožichů od 250–35.000 Kč. Žádný velký zájem nebyl. Kdo by to
kupoval. Bylo jí divné, že kdysi vlastnictví kožichu představovalo určitou
příslušnost k movitějším, bohatším lidem. Teď takový předmět byl znakem
ničení přírody, mučení a zabíjení zvířat. Ohrožování životního prostředí.
Jak to postupně vzniklo,
našla při surfingu na internetu. Z širokého průzkumu agentury Focus, v roce
2017 na základě standartního dotazníkového šetření s více jak tisíci
odpovědí se ukázalo, že většina občanů České republiky nesouhlasí s chovem a
zabíjením kožešinových zvířat. Dokonce osmdesát pět procent dotázaných uvedlo,
že si věci z pravých kožešin nikdy nekupuje.
Takhle se to má. Proti
chovu a vybíjení kožešinových zvířat vytáhli do boje příznivci hnutí Svoboda
zvířat. Na protestní akci se vyzbrojili nejen transparenty odsuzujícími výrobu
pravých luxusních kožichů. Před kožešnictvím v Železné ulici v Praze 1 se
dokonce nezdráhali veřejnosti předvést i ty nejkrvavější relikvie. Před výlohu
položili například i rakev se staženou stříbrnou liškou. To s paní
doktorkou přímo zatřáslo.
Co jí ještě více rozrušilo,
byl článek o skupině Extinction Rebellion.
Rebelie proti vyhynutí zvířat provedla blokádu ulice Vyskočilova v
pražské Michli. Účelem akce bylo upozornit na probíhající klimatickou krizi.
Krátkodobá přerušení provozu byla nepříjemná a sledovala hlavně upozornění na
ohrožování životního prostředí.
Zrovna tak se seznámila
se sociálním ekologickým hnutím Nesehnutí. Dobrovolníci povzbuzující lidi
k zodpovědnosti k druhým a svými aktivitami chrání životní prostředí.
Kampaň proti zabíjení zvířat kvůli kožichům zahájili ekologové v Brně. Akce
nazvaná "Proti srsti" vyvrcholila demonstrací v Praze. Organizátor setkání
z brněnského ekologického hnutí Nesehnutí soudí, že kožešinové farmy nemají v
civilizované společnosti místo.
Z toho všeho viděla,
že uplatnit nepoužívaný kožich podle představy dobrého prodeje a jeho
užitečného využití je marnost. S myšlenkou o prodeji se rozloučila. Přece
jen se dobrá duše, podobná Nerudově Anče, našla.
Když si postěžovala pošťačce
Kropáčové, tak dostala radu. Kropáčová jí řekla, že poblíž náměstí stojí
oranžová plechová bedna Potex na staré hadry a oděvy. Sama tam prý vtlačila
kabát z maturitního setkání po třiceti letech, jen ho musela na několikrát
přestřihnout. Moudře jí radila, aby to tam šoupla a bude mít po starosti. On se
někdo o ten kožich určitě postará. Bylo rozhodnuto. Paní doktorka Chlupáčová se
již nerozmýšlela.
Hned druhý den popadla
kožich, požádala všechny ondatry za odpuštění a vydala se k náměstí.
Oranžový kontejner stál u kraje chodníku a přímo vyzýval, aby byl naplněn
zbytečnými oděvy k dalšímu využití. Zkusila tam kožich nacpat, ale dál
nešel. Nejhorší bylo, že nešel ani zpátky. Cloumala pákou i s kožichem
střídavě tam a zpět, ale ani se nehnul. Jen o něco málo posunula celý kontejner
z chodníku.
Nezbylo nic jiného než
tam kožich nechat, napůl venku, napůl uvnitř. Podivně vypadal visící levý rukáv
přes okraj otvoru. Přihlížející hlídač parkoviště se nabídl, že ji
s kožichem pomůže. Ještě s jedním řidičem se snažili kožich vtlačit
do kontejneru. Nedařilo se. Dosáhli jen ohnutí páky vstupního otvoru a tím se
kožich ještě více stiskl. Tím, jak tlačili kožich dovnitř, s mohutným
povzbuzováním hej rup, posouvali kontejner z chodníku do vozovky a
způsobili frontu aut, která nemohla projíždět. Nakonec stála i tramvaj.
Zatlačili kontejner zpátky a pokrčili rameny. Více udělat nemohli.
Paní doktorce kožich
nedal spát. Každý den se chodila dívat, jestli se někomu podařilo
s kožichem hnout, ale marně. Po čtrnácti dnech přijelo sběrné auto Potexu a
řidiči se po krátkém boji podařilo kožich dostat ven. Starší paní, která jeho
boji a úsilí přihlížela, se kožich velmi líbil. Když ho tedy tolik obdivovala
projevil řidič dobrou vůli a kožich trochu načechral a pomohl ho paní
obléknout. Byl jí akorát. Vděčně poděkovala a řidič si oddechl, protože sám
pochyboval, jestli by byl pochválen za přivezení kožichu do sběrného střediska.
Z počátku
nevyřešitelná situace s nutrií, podobající se Nerudovskému slamníku, byla
tímto šlechetným činem řidiče přijatelně vyřízena. Blížilo se podzimní období
s chladným, nevlídným počasím a starší důchodkyně se nemusí bát zimy při
svých pochůzkách a nákupech.
Můžeme jít trochu dál za
toto vyprávění? Nepodobá se totiž náš vlastní život tomu starému slamníku? Nebo
třeba tomu obnošenému kožichu? Kolikrát také nevíme, kam s ním. Rádi bychom se
ho zbavili, toho starého, proleženého a propoceného života, a začali nanovo. Život
tak jednoduché řešení nenabízí. Naše minulost, náš dosavadní život, se nám
neustále vrací a nechat jej jen tak někde ležet, nebo zastrčit, nemůžeme. To
je, prosím, situace ryze existencionalistická.
Mlíkařka pak není nikým
jiným než zachránkyní, v jejímž náručí nakonec náš život spočine a skončí,
stejně jako skončil Nerudův fejeton a problém paní doktorky Chlupaté. Zůstává
zde jen interpretace duchovního rozměru, nad kterým se můžeme blahovolně
usmívat.
Žádné komentáře:
Okomentovat