Vidíš, co to je, nebo
myslíš, že je to . . .
V jednu slunečnou,
teplou neděli jsem se vydal do ZOO v Troji. Jen tak mě to napadlo. Neděle
je od pojmu nedělání, a to mně zrovna přišlo vhod. Nechtělo se mi vůbec nic
dělat. Také jsem zde již dlouho nebyl. Návštěvu jsem chtěl věnovat zejména
pavilonu slonů, na který jsem při jakési akci finančně přispěl. Byl prý již
otevřen a obsazen. Hned u vchodu mě překvapila spousta lidí, hlavně maminek
s dětmi a kočárky. S úžasem
jsem pak stál s kamerou před obrovským, prostorným výběhem, kde se volně
pohybovalo pět slonů, vlastně slonic, se dvěma slůňaty. Něco neobvyklého.
Na pět set metrů dlouhé
stezce kolem výběhu jsem se vydržel dívat celé odpoledne. Stále tam bylo co
pozorovat. Terén tvořil zelené palouky mezi stromy a remízky. Obdivuhodné bylo
jezírko s vodopádem a skalkami. Celá stezka kolem byla návštěvníky
obsazena a najít pěkný výhled, předpokládalo být velmi trpělivý a čekat, až se
lidé s dětmi posunou dál.
To bylo něco úplně
nového. Chystal jsem si kameru, že natočím stádo v pohybu k vodnímu toku. V tom
nejlepším směru pohledu mi stále překážela maminka s chlapečkem, který se
začal s maminkou dohadovat. Ke stezce se přiblížil jeden z velkých
slonů. Bylo vidět, že chlapeček se na slona pozorně a nehnutě díval. Pak přimhouřil
oči, a rozhodně na něho ukázal prstem.
„Maminko, podívej! Slon
má pět noh!“
Maminka se usmála a
klidně odpověděla: „Opravdu, broučku? Tak budeme počítat spolu.“
Brouček se však nenechal
zviklat a začal důkladně vysvětlovat: „Jedna, dvě, tři, čtyři… a ta, tam
vepředu, ta taky pomáhá chodit!“
Maminka se na chvíli
zamyslela. Co mu má odpovědět? Váhala, jestli mu má hned říct, že je to chobot,
nebo ho nechat dál shledávat svět podle jeho vlastních pravidel. Jejich
rozhovor jsem uslyšel. Ani já jsem v tu chvíli nevěděl, jak bych měl
reagovat. Jeho nápad mě zaujal. Vždyť on má v jistém slova smyslu pravdu.
Slon před ním se o chobot opravdu opíral. Vlastně to tak vypadalo, že si pomáhá
zdolat malou vyvýšeninu.
Začal jsem přemýšlet o
tom, jak na to malý klučina přišel. Třeba nevěděl, že té podobě páté nohy se
říká chobot a že to není žádná noha. Jak by měl vědět, že správné slovo je
chobot. To možná ještě nikdy neslyšel. V té hranici mezi tím, co vnímal a
co si myslel, že vnímá, si pomohl dětskou interpretací reality, svojí fantazií
a logikou. Brouček považuje sloní chobot za pátou nohu.
Přišlo něco, co jsem
vůbec nečekal. Ten brouček se na mě podíval, v jeho tváři jsem viděl
nějakou nerozhodnost. Přišlo to.
„Pane fotografe, že ten
slon má pět noh. Vidíš to?“
Čekal na moji odpověď,
možná s větší žádostí, než na vysvětlení maminky. Chlapský instinkt?
Sotva, mohlo mu být tak pět, šest let, pomyslel jsem si, ale byly mu čtyři
roky, jak jsem se později dozvěděl. Maminka ho napomenula, aby cizího pána
neobtěžoval a dál se díval na hravá slůňata.
Měl jsem nějakou dobrou
náladu, tak jsem řekl mamince že se jmenuju Pavel Bříza a že mě chlapec vůbec
svou otázkou neobtěžuje, naopak, že jeho otázka mě velice zajímá.
Představila se také, a
tím jsem poznal lékařku Markétu Brožíkovou a jejího broučka Pavlíka. Dovolil
jsem si, jestli je mohu natáčet při posouvání se po stezce a pozorování pohybů
slonic po výběhu a hraní slůňat. Zrovna se přetahovala o velkou větev. Se
záběry jsem se stavěl do nemožných pozic, abych měl v hledáčku s nimi
i slony. Chvílemi jsem klečel i ležel. V duchu jsem si již představoval
název mého filmu „Pátá noha“. To zabere.
„Vy jste vlastně ale
Pavlíkovi na jeho otázku neodpověděl,“ podívala se na mě zvědavě, když jsem
povstal.
Bylo mně jasné, že sama
by ráda věděla, jak ten chobot jejímu broučkovi vysvětlím já. Maminka, jako
lékařka, která je zvyklá na logiku, fakta a strukturu, se ocitla ve světě
dětského vnímání, kde pravidla nejsou pevně daná. V dětském poznávání světa totiž
realita prolíná s fantazií téměř nepřetržitě!
Možná jsem se dopustil
něčeho nevhodného, ale v tu chvíli se ze mě stal malý kluk a řekl jsem:
„Pavlíku, ten slon má
opravdu nohy čtyři, k tomu má chobot, kterým se pomáhá krmit, jako ty jíš rukama.
Ale tajně, aby o tom nikdo nevěděl, jen my dva, má přece jen noh pět. To je ale
jen naše tajemství.“
Pavlík se na mě podíval
vděčně a s takovou radostí, až mu přimhouřené oči zazářily. Asi to bylo i
sluncem.
„Pane Břízo, to jste tomu
dal,“ podivila se, „vždyť vy ho navádíte, aby si myslel doopravdy, že chobot je
jeho pátá noha!“
Uvedla mě tím do rozpaků.
Jak jsem jí měl vysvětlit i uzavřenou dohodu s tajemstvím. Dostal jsem se
do filozofického problému. Přiznal jsem se, že jsem se s Pavlíkem dohodl
na tajemství.
Staří filozofové to měli
snadné. Vědění ještě nebylo tak rozvinuté a stačilo říct několik slov. Jak
najít správný náhled na chobot či pátou nohu. Sokrates řekl, že hledání pravdy
je způsob života. Filozofické vysvětlení se zde příliš dětskému vnímání nepřibližuje.
Přesto problém k řešení s paní doktorkou byl nasnadě.
Měl jsem za to, že zde
nejde jen o to, jestli má slon pět noh, ale spíše o rozlišení toho co vidím, od
toho co si myslím, že vidím. Paní doktorka byla otázkou jejího broučka
překvapená jako já, a byla zvědavá jaké vysvětlení jsem tedy přijal.
Nejprve instinktivně Pavlíka
opravila:
„To není noha, to je
chobot,“ ale pak si uvědomila, že jeho způsob vidění světa má své kouzlo. Ještě
ke všemu jsem se do toho připletl já. Přistihla se při tom, že je víc
fascinovaná jeho fantazií, než sama čekala.
Po mém přiznání, že jsem
s jejím broučkem uzavřel tajnou dohodu přišla změna. Pomohlo to k její
malé vnitřní proměně – na začátku přísně racionální maminka, která chce vše
správně pojmenovat, si na konci dovolila na chvíli přijmout dětskou optiku a
říct:
„Víš co, broučku, možná
máš pravdu. Možná sloni mají tajně pět noh, jen to nikdo nevidí.“
„Maminko, podívej, jak tu
nohu zvedá. Zase!“
V tu chvíli jsme se
na sebe s paní doktorkou podívali a museli jsme se usmát. Již proto, že za
chvíli Pavlík našel jakýsi přesnější pohled svého vnímání a řekl:
„On tu nohu, co se menuje
chobot strká do pusy.“
Vida jak o tom, co
vidíme, že to je, si můžeme myslet, že to je i něco jiného. Jistě, zde je patrný
vliv dětské fantazie, ale pro Pavlíka je to uspokojivé vysvětlení. Může to
působit obecně, na všechno? Snad ano.
Dotýká se to problému
vnímání a reality samotné. Existuje rozdíl mezi objektivní skutečností a
subjektivním vnímáním reality? Někteří filozofové tvrdí, že naše vnímání nikdy
není zcela objektivní. Působí zde naše zkušenosti, emoce a očekávání.
Co může naše vnímání
ovlivnit. Někdy je to zlomyslná náhoda, opomenutí, technický problém.
V případě mého natáčení záběrů maminky s Pavlíkem a kolemstojících
návštěvníků, pozorujících stádo slonů by to byl jasný příklad. Podle mé
představy šlo o výjimečné záběry při výborných světelných poměrech, vzdálenosti
a podmínek natáčení. Byl jsem objektivně nadšen a přesvědčen, že jsem natočil
skutečně vynikající realistický film. Po návratu jsem doma zjistil, že jsem
celou dobu v kameře neměl vloženou paměťovou kartu a tudíž ani žádný záběr
v kameře není. Moje představa a vnímání skutečnosti bylo v rozporu
s realitou.
Nebyla to jediná
záležitost, kdy se zdá, že realita samo o sobě není pevně daná, ale je
zformována podle toho, jak ji kdo vidí.
V daném případě jsem si myslel, že paní doktorka je na návštěvě ZOO
sama s chlapečkem, bez partnera a byla ráda, že jsem se s ní a jejím
broučkem bavil, dokonce je natáčel kamerou.
Líbila se mi. Vycítil
jsem, že ani já jí nejsem lhostejným. Velmi ochotně se přizpůsobovala mým
pokynům při natáčení a celou dobu jsme se vraceli k představě páté sloní
nohy, což nás bavilo. Brouček projevoval největší zájem o kameru a tak jsem ho nechal
podívat se na maminku i na slony s přiblížením. Od kamery se nechtěl
odtrhnout. Byl vidět jeho nadšený zájem.
Při odchodu ze zahrady
jsem se doktorky Brožíkové zeptal, jestli bychom se mohli ještě setkat. Odpověď
byla jednoznačná, naprosto možnost setkání odmítla. Řekla, skoro odměřeně, že
se zrovna rozvádí a o žádná setkání a navazování bližších styků neuvažuje. Tak
mi zmizela i s Pavlíkem z reálného života, jako neuskutečněné záběry ze
života stáda slonů v novém výběhu ZOO.
Žádné komentáře:
Okomentovat