Trojúhelník
Po válce, koncem roku 1946, jsme se
přestěhovali do Kopist u Mostu. Táta pracoval u ČSD jako topič a dostal
přidělen pěkný, prostorný byt s koupelnou a ústředním topením. Proti bydlení
v pražském Karlíně v jedné místnosti se společným příslušenstvím to
byl pro nás z nebe spadlý zázrak. V opraveném jednopatrovém domě
bydlelo několik rodin zaměstnanců výtopny, železniční stanice a dolu Julius.
Brzy jsme se navzájem seznámili a někteří využili možnosti užívat přilehlé
pozemky k zahradničení. Vznikla tak pěkná zahrádkářská kolonie, kde jsme
se také scházeli ke společným akcím u táboráku s opékáním špekáčků při oslavách
svátků nebo narozenin. V chatkách jsme někdy v létě i přespávali,
z důvodů vystřízlivění.
Kopisty,
v němčině Kopitz, lidově Kopic, byla stará historická obec, dnes již
neexistující, neboť ji postupně pohltila těžba uhlí v letech 1974 až 1979.
Zbyly jen vzpomínky, fotografie, kroniky, příběhy a osudy lidí této
hornicko-rolnické obce. Vše zmizelo v nenávratnu. Copak Kopisty, hornická
obec, zmizely větší historická sídla a není po nich památky. Dnes již je pryč i
socha svatého Floriána, přestěhovaná do Vtelna ke kostelu Povýšení svatého
Kříže.
Vedle
našeho bytu bydleli Šlengrovi. Z počátku jsem si myslel, že je to přísný otec
s dovádivou dcerou, protože on byl na pohled věkově proti manželce o dost
starší. Pracoval v kanceláři dolu Julius III. jako úředník. Jeho vzhled
budil v každém nepříjemný, studený pocit jeho stařeckým obličejem, vyčnívající
bradou, s prošedivělým obočím, přísným, zamračeným pohledem s úzkými
semknutými rty.
Měl
zvláštní chůzi, při které se složitě kymácel. Místo levé nohy měl totiž
podkolenní protézu. O nohu přišel při náletu, když byl zasypaný v troskách
domu a nebylo možné mu ji zachránit. Svého potěšení nimroda se však nevzdal, a
tak ho bylo často vidět s flintou přes rameno.
Bylo
zajímavé, že měl kolem sebe spoustu přátel, které si dokázal rychle získat pod
různými záminkami, ale také je rychle ztrácel. Jen někteří mu zůstávali věrni. Většinou
kamarádi z mysliveckého spolku, jehož byl předsedou. Jeho hlavním koníčkem
a potěšením bylo vaření a příprava chutných jídel ze zvěřiny. Právě
k těmto dobrotám si zval své známé a jejich další přátele, aby na nich
vyzkoušel své kulinářské recepty. Za války ovdověl a s Libuší se seznámil
v kantýně dolu, kde pracovala jako prodavačka a současně jako svačinářka.
Všichni se divili, jak mohl ten starý mrzout získat přízeň, tak mladé, hezké a
chytré ženské, jakou Libuše byla.
Libuše,
o čtrnáct let mladší, byla jeho pravý opak. Její rozveselenou příjemnou tvář s
krásnými rty a modrýma očima rámovaly světlé nakadeřené vlasy. Často si zpívala
a její chůze připomínala taneční kroky. Měla pevnou, štíhlou postavu, širší
boky a houpavé poprsí. Prý chodila bez, jak říkaly ženské. Ráda se opalovala a
její snědá pleť dráždivě kontrastovala s bílými, krátkými šortkami, ve
kterých ráda chodila. Byla vyučená švadlena, ale šila jen výjimečně pro známé,
nebo pro sebe. Chlapi v depu ji měli rádi pro její veselou povahu a ochotu
při její práci svačinářky. Později jsem se stal sám jejím obdivovatelem, nedaly
mě spát její dlouhé nohy se svalnatými stehny pod zakulacenou prdelkou.
Zvláště
nápadný a výrazný rozdíl se projevoval, když šli spolu vedle sebe. Opravdu
působili jako otec s dcerou. On skoro o dvě hlavy vyšší, vyzáblé postavy,
kulhající, někdy se opírající o hůl a Libuše jako baletka s lehkou chůzí,
plnými boky v zářivých šortkách, houpavými prsy a rozzářeným úsměvem. Jak
já ji zbožňoval. Pro mě byla královnou, nedostižným objektem mého narůstajícího
pubertálního zájmu. Snil jsem o ní svoje první erotické představy. Začal jsem
nenápadně vyhledávat příležitosti, jak ji potkat. Měl jsem i pocit, že se jí
líbím. Když se na mě podívala takovým zvláštním pohledem s nakloněnou
hlavou, cítil jsem zmatek.
Brzy
jsem se skamarádil s kluky a holkami z našeho domu a bytovek hornické
kolonie. Z nich jsem si nejvíce oblíbil Vencu Málka, který bydlel naproti
přes ulici v domku se starou paní Wagenknechtovou, jeho babičkou. Byl
z nás nejstarší, uměl výborně mluvit německy a stal se jakýmsi nezvoleným
vedoucím místní party.
Venca Málek byl velmi talentovaný kreslíř a malíř, zejména zručný
portrétista. Dokázal několika tahy štětce, nebo tužky namalovat, nebo nakreslit
tvář i zpaměti. Neměl bohužel štěstí, aby se mohl výtvarnému kumštu věnovat.
Skončil v roce 1947 měšťanku a pro svůj původ dál studovat nemohl. Ironií
je, že mu byl na pracovním úřadě nabídnut místo studia na UMPRUM, učební poměr
malíř pokojů. Měl na výběr instalatéra nebo jemu bližší obor, který mu podle
úředního rozhodnutí měl lépe vyhovovat. Odpovědný úředník odboru práce velký
rozdíl mezi výtvarným uměním a řemeslem k vybílení chodby a špajzu, nerozlišoval.
Rozhodující pro něho byl původ. Původ byl pro Vencu jednoznačně nepříznivý.
Venca
nejdříve zůstal bydlet v domku u babičky. Byla jediná z rodiny, která
přežila válečné běsnění bez větší úhony. Vencova máma, se kterou se táta
rozvedl, byla židovka a její život skončil jako mnoha jiných
v koncentráku. Táta, právník, který se snažil udržet na své úrovni s
klientelou nadále výnosnou, se bohužel dal na špatnou stranu. Byl po válce
souzen lidovým soudem jako kolaborant a vzal si život ve vězení. Po jisté
příhodě žil později Venca spolu se Šlengrovými a pomáhal Libuši s péčí o jejího
Jaromíra a domácnost.
V
každé normální obci, vesnici nebo městě jste mohli vidět nejčastěji pobíhat
spoustu psů, koček, v parcích, nebo u zahrad a lesíků skákající veverky,
pobíhající a poletující divoké holuby a hrdličky. Zrovna tak tomu bylo v
Kopistech. Tedy až do jisté doby a na jistém místě této poměrně rozlehlé,
starobylé obce. Nejdříve zmizeli psi toulaví, následně pak i někteří domácí,
kteří se nehlídáni toulali po ulicích a kolem zahrad. Pak začaly mizet kočky,
toulavé i domácí, beze stopy. Mizení těchto živočichů se odehrávalo zejména v
části Kopist kolem železniční výtopny, dolu Julius III. a dolu Minerva.
Šlengr
měl největší, až jízlivou radost, když mohl někoho pozvat a nachytat na chutný
oběd, nebo večeři. Líba trpělivě připravila pečeni na česneku, nebo guláš, ale
sama nikdy nejedla. Nikdy se také neúčastnila stahování a vyvrhování těch
zvířat. Dokázala připravit výbornou pečeni, ať to byla kočka, pes, králík,
zajíc nebo veverka, již z připraveného, rozporcovaného masa. Nikdy také
neochutnávala, řídila se jakousi podvědomou zkušeností a vůní připravované
pečeně, nebo guláše.
Po
chutném jídle se vždy pozvaného hosta Šlengr zeptal: „Chutnalo? Šmakovalo ti?
Tak štěkej!“ V případě kočky říkal: „Tak mňoukej!“ Načež se cholericky
rozesmál a plácal se při tom do protézy. Byl zlomyslná potvora. Vyptával se,
jestli chutná, a chtěl, aby host štěkal, nebo mňoukal, i když nabídl nějakou
ulovenou zvěřinu, většinou zajíce. Stal se těmito hrátkami pověstný natolik, že
již někteří na něho štěkali, nebo mňoukali při setkání na ulici. Šlengr se pak
vztekal a pivo si nechal nosit z hospody Na Růžku, protože se tam nechtěl
ukazovat.
Reakce
hostů, kteří se rádi dali pozvat, protože maso bylo normálně jen na lístky,
byly rozmanité. Někteří mu udělali radost a skutečně zaštěkali, nebo
zamňoukali. Někteří se již nikdy pozvat nedali a nechyběli ani ti, co se rychle
vypotáceli na chodbu, kde byl záchod. Chtěl bych se na tomto místě svěřit, že
jsem také štěkal, ale jen jednou. Mňoukat jsem nemusel, protože jsem další
pozvání na večeři vždy odmítal. Jen si vzpomínám, že ten gulášek mi opravdu
chutnal. V pokušení jsem byl i na tu kočku, protože vidět Libuši, jak se
čiperně pohybuje a prohýbá v kuchyni, v zářivě bílých šortkách, bylo
úžasně vzrušující.
Když
stará paní Wagenknechtová zemřela, byl Venca na poslední rok učení ubytován na
internátě domova učňů tehdejších Stalinových závodů, což byl rozsáhlý
znárodněný podnik bývalých chemických závodů Herman Göring Hydriawerke na
výrobu benzinu z uhlí v Litvínově. Říkali jsme podniku lidově Hydrák. Učil se
tedy malířem pokojů na Hydráku. V neděli, když měl vycházku pravidelně
chodil mezi nás kluky a holky a měl radost, když jsme se od něho nechali
kreslit. Z počátku to bylo zdarma, ovšem od té doby, co začal kouřit, byl
obrázek vždy za cigaretu. V barvách byl obrázek za tři cigarety.
Možná
to byl určitý podnět, nebo nápad myslivce Šlengra, když šel kolem hřiště, kde
jsme seděli s Vencou a on nás pravidelně kreslil. Postál chvíli mezi námi,
flintu měl tradičně přes rameno a pokuřoval. Než odešel, zavolal si Vencu k sobě,
nabídl mu cigaretu, a něco s ním domlouval. Venca se nepochlubil, o čem spolu
mluvili, ale začal se trochu měnit. Již tak často mezi nás nechodil a nám se
zdál nějak dospělý. Během toho léta mezi nás už ani nechodil. Bylo ho však
často vidět u nás v domě. Navštěvoval Šlégrovy velmi často.
Ke
mně se choval kamarádsky dál. Také jsme se pravidelně vídali. Jednou mě
zastavil a zeptal se, jestli bych pro něho něco neudělal. Chtěl půjčit klíč od
naší zahrádky. Nechtěl mi ale prozradit, na co ho potřebuje. Slíbil, že mě
naučí také kreslit, tomu jsem neodolal. Klíč jsem mu půjčil. Potom ještě
několikrát. Svůj slib splnil a opravdu mě začal učit kreslit. Začal prsty,
rukama, obličejem, až po postavu. Já jsem spřádal tajný plán ve své představě,
že bych mohl nakreslit Libuši v šortkách a později i bez šortek. Tato
představa mě natolik vzrušovala, že jsem se pokoušel kreslit ji zpaměti, ale bez
valného výsledku. Moje kresby by tak spíše ohodnotil některý kubista.
Jinak
se ovšem dařilo Vencovi. Později jsem se ke své nevoli dozvěděl, o čem se tehdy
Šlengr s Vencou dohodl. Projevil přání, aby Venca namaloval portrét
Libuše. Samozřejmě, že to nechtěl zadarmo a Vencovi stoupla sebedůvěra.
Domluvili čas, kdy bude Libuše sedět modelem a Venca začal tvořit. Šlengr
nakoupil v Mostě potřebné barvy, štětce, pomáhal napínat a šepsovat plátno
a pečlivě hlídal Libuši, aby seděla podle představ rodícího se umělce Vency.
Zanedlouho
byl první obraz poprsí Libuše hotov. Venca ovšem tvrdil, že obraz nemá správnou
perspektivu, polostíny a šerosvit také není zvládnutý dokonale a že by to
zkusil znovu. Šlengr byl nápadem tak unesen a zaujat, že koupil další potřebné
barvy a plátna a přemluvil Libuši k trpělivosti při sezení u Vencových
štaflí. Tentokrát bylo Libušino poprsí opravdu lepší. Pro laický pohled byl obraz skoro stejný, ale
Venca o malbě olejem dokázal tak zajímavě hovořit, že došlo k tomu, co se
v hlavě Šlengra začalo rodit. Pokušení.
Při
malování třetího poprsí Libuše nadhodil Šlengr možnost, že by Venca mohl
namalovat obraz se skutečně odhaleným poprsím Libuše. Pokud s tím bude
ovšem Libuše svolná. Venca prohlásil, že to je vynikající nápad, protože tím
bude moci ukázat svůj opravdový kumšt a Libuše svoji zářivou oslňující krásu. Libuše
je oba nazvala obšourníky, ale nakonec svolila. Venca se tetelil radostí a
vložil do své malby všechno své umění a schopnosti, aby obstál. Dlouhé chvíle
kroužil štětcem a roztíral pigmentové odstíny prsních bradavek a oblých tvarů
Libušiných ňader. Přicházel s paletou až před Libuši a porovnával tělku
s barvou pleti, Šlengr musel přestavovat lampy a zrcadlo kvůli světlu. Když
byl Venca v nejlepším tvůrčím napětí, většinou Libuše vstala, oblékla si
župan a řekla, že jde spát.
Následující
sezení vyvrcholilo nápadem Šlengra, aby Venca namaloval Libuši jako svatou
Barboru, která ochraňuje hornický stav před neštěstím a přináší užitek lidem.
Venca souhlasil s připomínkou, že to bude vyžadovat mnoho sezení a času,
takže bude muset přicházet častěji než jen v neděli odpoledne. Tentokrát s nápadem
souhlasila i Libuše. Našla zalíbení ve smyslném pohledu Vency. Tušila, jak na
něho působí její prsa, jak se klepe, a byla zvědavá, jak dopadne, až ji uvidí
celou jako Barboru.
Venca
se úkolu ujal rychle, ochotně a s radostí. Docházel za Libuší i
v týdnu, obraz se pomalu plnil jejím nádherným tělem. Někdy spolu mizeli,
aby barva mohla zaschnout a vraceli se rozesmátí jak po bouřlivém uspokojení.
Já
blbec. To bylo v době mého blouznění o jejích tělesných rozměrech a barvě
stehen. Půjčoval si ode mě klíč od chatky. On si to užíval naturálně. Umělec.
Hajzl, podvodník, falešník. Obraz aktu s Barborou skutečně namaloval.
Šlengr byl na výsost spokojený, Libuše jen kvetla, jak ji model Barbory
svědčil.
Ten
večer se schylovalo k velké bouřce. Černé mraky sice chvilkami propustily
několik paprsků zapadajícího slunce, ale vzduch těžknul a mísil se s dusivým
kouřem prohořívajících kyp. Z dáli od Krušných hor občas temně zahřmělo. V domě
bylo slyšet, jak se rychle zavírají okna a uklízejí kola do chodby. V ten
okamžik se zablesklo a ozval se nejdříve výstřel a následně zabouřilo
hromobití. Výstřel v tom rachotu skoro zanikl. Také tomu nikdo nevěnoval
pozornost.
V pokračující
bouřce s lijákem, blesky a rachotem hromů, se na chodbě ozývaly pronikavé
ženské hlasy. Mezi nimi byl zvláště slyšet zvonivý hlas Libuše, která se
vyptávala, jestli někdo neviděl Jaromíra. Jaromír nebyl doma. Nakonec jsme měli
starost vlastně všichni, protože v tom bouřlivém větru a lijáku nebylo
venku zrovna bezpečno.
Co
Šlengra tak vyburcovalo a vzrušilo, že popadl flintu a vyrazil z domu, kdy
div neporazil ve dveřích vdovu Mikovou vracející se rychle domů s nákupem
před přicházející bouřkou. Ukázalo se později, že to byla dlouho potlačovaná
touha po pomstě jednoho z pozvaných hostů na gulášek. Pobídka
k mňoukání se ho natolik dotkla, že byl ochoten svoji čest zachránit i
krevní mstou. Když uviděl Libuši v zahradní kolonii s nějakým
mladíkem vcházet do chatičky, pospíšil si to oznámit se zlomyslnou radostí
Šlengrovi. Šlengr neváhal. Bouřka, nebouřka, popadl flintu a vyrazil.
Bouřka
trvala dlouho do noci. Několikrát se stočila kolem závětrných svahů hor zpět a
uhodila s další silou od Livínova. Marně vyhlížela do závoje deště a větru
Libuše svého Jaromíra. Sousedi se již rozhodovali, že Šlengra půjdou hledat,
ale do té sloty se nikomu nechtělo. Již proto, že vlastně ani nevěděli, kde ho
hledat. Po půlnoci se již o něho začali strachovat všichni. Vítr zvolna
ustával, jen od Litvínova narůstala mlha. Hned jak začalo svítat, vyšli chlapi
obhlédnout alespoň okolí domu a kolem trati až k šachtě. Šlengra našli
napůl utopeného v korytě odpadní vody pod betonovým můstkem. Ležel nehybně
na boku a byl živ. Jen se nemohl hýbat. Přivolaný doktor, je kroutil hlavou a
nařídil s ním nehýbat, dokud nepřijede sanitka s vybavením na
znehybnění hlavy a krku.
Sanitka
ho odvezla do nemocnice v Mostě, kde si poležel dosti dlouho. Měl štěstí
v neštěstí. Zůstal na živu, ale poraněná páteř ho upoutala na vozík. Se
samostatnou chůzí se musel rozloučit.
Nastala
zvláštní situace. Nemohoucí Jaromír, byl naprosto závislý na Libušce a Vencovi,
kterého chtěl původně zastřelit, protože se scházel s jeho milovanou,
krásnou manželkou. Jeho potěšením, když byl doma sám, byl pohled na Vencův akt
Libušky, sedící na huntě naplněném lesknoucím se uhlím. Když přimhouřil oči,
představoval si, jak Libuška ožívá, sestupuje z huntu a v podobě
svaté Barbory mu klade k nohám rašící snítky, jako výraz pocitu svobody i
v krutém osudu vězení nehybnosti.
S Vencou
jsem se sice potkával od té doby, co se nastěhoval ke Šlengrům skoro denně, ale
kamarádit jsem s ním přestal. Naopak, začal jsem ho nenávidět. Vzal mi můj
sen, moji touhu, moje přání, moje představy. Nejenže s ní teď bydlí, a
žijí tam spolu, ale on ji dokonce maloval dříve než já. Dříve ji viděl bez
zářivě bílých šortek, dříve maloval její opálená pevná stehna. A všechno kolem
i její houpavá prsa. Pacholek malířská, prodejnej, falešnej portrétista.
Dlouho
jsem nesmutnil, ani nepodléhal zbytečné nenávisti. Po čase jsme se přestěhovali
do Mostu na sídliště Na Zahražanech a ze Šlengrových s Vencou zůstala
zapomenutá epizoda. Jak se ukázalo, ne tak docela. Při maturitě na gymnáziu
jsem si při matematice vytáhl otázku odvození Pythagorovy věty. Jak ze sna se
přede mnou vynořil trojúhelník o stranách Jaromír, Libuše, Venca. Zkouška
dopadla na výbornou.
Žádné komentáře:
Okomentovat