Odkud jenom byl
Byl jsem rád, že
jsem potkal dobrého přítele, který mě překvapil odpovědí na obvyklý dotaz jak
se máš. Brácho, teď už dobře, chytil jsem se blízko Haštalské, zněla jeho
odpověď. Asi to chce trochu vysvětlení. Pavel hovoří o kavárně, kterou dostal
do nájmu se svým společníkem. ve starém domě s portálem z sedmnáctého
století. Prima dům.
„To víš, žádnej
Cyber Dog to není, ani mašinky, ale je to útulný, zapadáček, akorát pro dvojky,
a je tam klavír. Přijď si tam zahrát, budeš spokojenej.“
Docela rád jsem jeho pozvání přijal,
předpokládal jsem, že bych mohl vylepšit svoje poněkud prázdné konto, pokud
bych tam mohl mít možnost hrát hostům.
Korepetice
v poslední době s koncem sezony slábly a výdělek klesal. Korepetitor
na volné noze je jako slepice na zameteném dvoře. Tu a tam zrnko. Zase má
výhodu, že je pánem svého času. Musí ho umět plně využít a sledovat každou
možnost ke hraní.
V nové
kavárně u Pavla jsem se chytil. K potěšení hostů, kterých nikdy nebylo mnoho,
ale spíše lepší úrovně, jsem dopřával možnost splnit přání, zahrát na co si
vzpomenou, nebo jejich oblíbenou melodii. Na
papírku, měli hosté možnost napsat skladbu nebo rytmus, který si přáli zahrát. Běžně
to vycházelo a přání hostů, někdy fantaskní, neznámá, originální, jsem vždy dokázal splnit. Až jednou to bylo
úplně neobvyklé.
Ani autora, ani
skladbu jsem neznal, ani jsem netušil období, z kterého by mohl pocházet.
Chvíli jsem rozpačitě tiše preludoval a pak mě napadlo, že jde možná o špek a
neskutečného skladatele s jeho vymyšleným dílem. Již forma mol se mi zdála
divná.
Farid Hamudia Musica Memoriam excitandi in A moll KU124.
Naprosto neznáme
údaje. To se mi ještě nestalo, v nejhorším jsem se na podrobnosti zeptal,
pokud to bylo nutné. Tady to čpělo záhadou. Kdo to na mě zkouší? Žádnýho
Farida, ani podobné jméno jsem neznal. Pokud si někdo ze mě dělal legraci a hrál to na mě vymyšlenou legendou, mám dvě
možnosti. Buď se toho hosta zeptat na bližší seznámení s melodií a
skladbou, nebo to obrátit a zahrát mu něco, co asi nečeká.
Při tichém
preludování jsem dostal nápad. Mám přece v paměti uloženou skladbu, kterou
jsem dosud oficiálně nehrál, ani nevypsal do notového záznamu. Již dlouho mi
zněla v hlavě, v různých variantách a stupnicích. Teď přišel její
čas. Ano, bude to ta nepřestávající melodie, která mě provází již několik let a
měsíců, ve dne i v noci. V noci nejdéle. Nelze při ní usnout, musím
jí přehrát a třeba i několikrát než mně spadnou víčka.
Již jsem neváhal a
začal jsem hrát vlastní skladbu, jejíž melodii i formu jsem po léta nosil v
hlavě a s realizací jsem se nezabýval. Teď dostala možnost vytrysknout na
povrch, a s velkým nadšením prsty poskakovaly po klávesnici jak splašené. Byla
to klavírní koncertní skladba, nikoliv v mollové stupnici, ale v G
dur. Host jehož neobvyklé přání mě tak překvapilo neprojevoval žádné protesty
nebo zklamání.
Seděl klidně, díval se ke stropu a jednou
rukou pokyvoval do taktu. Jako kdyby tu skladbu znal. Dokonce v jedné větě andante
cantabile zvedl ruku výše jako dirigent. Pokračoval jsem moderato, pianissimo
(zpomaleně a tiše). Jeho ruka zvolnila také. Začal jsem být nervózní, hru jsem
značně zrychlil v alegro molto, ponořil jsem se do svých dlouho v hlavě
nastřádaných motivů a hrál o sto šest. Blížil se závěr, několikrát opakovaná
věta a konec. Teatrálně jsem zvedl ruce nad klaviaturu a postavil se při
začínajícím potlesku. Takovou odezvu jsem nečekal. Můj pohled patřil samozřejmě
tomu zvláštnímu hostu. Nebyl tam. Prázdné místo u dveří. Hledal jsem usilovně
mezi tvářemi všech, alespoň na které jsem viděl. On tam nebyl. To mě rozrušilo
a sešel jsem z podia až ke stolku kde seděl. Nic. Nikdo tam nebyl, jen prázdná
sklenka a šálek vypité kávy a prázdný popelník. Tomu jsem nerozuměl. Viděl jsem
ho ještě těsně před závěrem skladby, seděl tam, určitě tam seděl. Proč odešel?
Kdo to byl? Odkud jenom byl?
Ptal jsem se
Pavla, kdo tam seděl a jak platil. Pavel na mě vyvalil oči a povídá: „Co já
vím, tak tady seděla po obědě nějaká obstarožní fešanda s mobilem stále u ucha.
Vo co ti de. Jedeš po vdovách?“
Dohadoval jsem se
chvíli, až jsem toho nechal. Pak jsem si vzpomněl, že toho autora a skladbu
mám napsané na lístečku, na který mohli
hosté svá přání napsat. Lístek jsem dlouho nemohl najít, až jsem si myslel, že
zmizel, jako pisatel. Nakonec jsem ho našel. Ano je to ono.
Farid Hamudia Musica Memoriam excitandi in A moll KU124.
Krásný, čistý
nepřerušovaný rukopis, úhledný, udržující vyrovnanou linku, mezery sice poněkud
větší, se správným sklonem, krátkými tahy, dobře čitelný. Svědčilo to na
intelektuála vyšší společenské úrovně. Pedagog, nebo umělec.
Zkoušel jsem si ho
vybavit, jak tam seděl s rukou kývající se v rytmu skladby. Velmi mně
někoho připomínal. Řekl bych snad z dětství, nebo velmi vzdáleného místa, kde
jsem hrál. Kde jsem všude hrál. Při každé dovolené, kde to jen šlo. Také proto,
abych si něco přivydělal na studium. Připomínal jsem si různá místa. Abych si
připomněl možnost toho jména Farid. Znělo to egyptsky, ale tam jsem nebyl.
Kypr, tam jsem byl nejdál. Bývala tam různá společnost, do Egypta odsud nebylo
daleko.
Melodie mě
nedávala pokoj nadále. Mohl bych ji přehrávat, včetně různých variant, stupnic,
tempa, proměnlivosti stylu. Někdy to bylo až nepříjemné. Začal jsem ji vnímat i
ze zvuku projíždějící tramvaje, rachotu popelářského vozu, klapotu pohyblivých
schodů v metru. Dostal jsem nápad. Možná se těch dotírajících melodií
zbavím, když ji zapíšu do notového partu.
Půl roku mi pak trvalo,
než jsem osudnou skladbu přepsal do notové osnovy. Stejně jsem na ni dál stále
něco vylepšoval, spokojený jsem nikdy nebyl. Jen jsem litoval, že když jsem
tenkrát při své vidině hrál v plném nasazení neměl zapnutý záznam do
nahrávací paměti.
Při jedné listopadové líné
neděli, při obvyklém nudném hraní v kavárně,
jsem vyletěl jak uvolněná pružina z kanape. Na jednom lístku byl napsáno
„Farid Mammadov Hold me!“. To mě tedy podrž, řekl jsem si. Je to tady, další
špek. To si tedy dám bacha, kdo to jen je.
Skladbu jsem náhodou
znal, alespoň z finále, ale jestli ji zahraju, jsem si jistý nebyl. Píseň
vyhrála v jednom ročníku soutěže Eurovision Song Contest. Zabrnkal jsem
alespoň několik tónů refrénu, hold me I can feel your heart, jeden mladý muž,
sedící u vchodu se usmál a zamával. Více jsem mu radosti nedopřál, protože jsem
se cítil zklamán, podveden, podruhé. Vlastně ani ne zklamán, jen mi bylo líto,
že jsem se nedočkal svého zmizelého hosta.
Svého původního neznámého
akcelerátora mé skladby jsem už pak nikdy neviděl.
Žádné komentáře:
Okomentovat